NU STARTAR TOLFTE VECKAN I KURSEN

NEDTRAPPNING

Den här månaden ska du trappa ner ditt dagliga intag av kolhydrater till 25 g per dag. Du ska inte ligga under 25 g kolhydrater per dag om du har typ 1-diabetes.

Läs igenom informationen på sidan och klicka dig sedan vidare till dina uppgifter.

HUR HAR DET GÅTT FÖR DIG?

Nu är du framme vid din sista veckan av kursen och det är fantastiskt att du kommit hit. Förhoppningsvis har din kropp anpassat sig till att äta mat som gynnar dig och din hälsa.

Här får du ett exempel på hur mycket du kan äta under en dag där det totala innehållet av kolhydrater är 27 g.

FRUKOST

  • 2 st ägg = 1,5 g kolhydrater
  • 40-120 g bacon = 0 g kolhydrater
  • 2 skivor proteinknäcke = 1,5 g kolhydrater
  • 2 msk bregott = 0,2 g kolhydrater
  • 1/2 avokado ca 50 g på knäcke brödet = 2,2 g kolhydrater

Summa kolhydrater: 5 g

LUNCH

Tonfisksallad - se recept Modul 9/Lunch
Summa kolhydrater: 9 g i en portion.

MIDDAG

Kycklinglår i ugn - se recept Modul 9/Middag
Summa kolhydrater: 13 g i en portion.

Fortsätt nu att äta som du har gjort under denna kurs så kommer du att leva symtomfri resten av ditt liv. 

Om det är så att du börjar med att äta lite mer kolhydrater än vad kursen visat dig så var vaksam så att ditt blodsocker och din vikt inte stiger. 

Stiger blodsockret och din vikt så äter du mer kolhydrater än vad du tål.

HAR DITT BLODSOCKER INTE GÅTT NER?

Om ditt blodsocker eller din vikt inte har gått ner till en normal nivå fast du har följt kursen kan det vara så att du behöver gå ner mer i vikt, om du forfarande har en övervikt. Framför allt om fetman är som störst runt din mage.

Har du typ 2-diabetes och det har inte hänt så mycket med ditt blodsocker kan det vara så att du har diabetesformen LADA som du läste om i Modul 3Prata med din diabetessköterska om att ta ett prov för att ta reda på om du har LADA i ställer för typ 2-diabetes.

Även om du inte nått hela vägen fram så hoppas jag att du ändå har fått hälsovinster av kursen. Fortsätt att äta mat med ett lågt innehåll av kolhydrater som kursen har vista dig och var snäll mot din kropp.

Fortsätt att använda appen Lifesum det är ett mycket bra verktyg för din fortsatta resa mot mer hälsa.

SISTA MÅNADEN

Gör nu din sista månads uppgifter och njut av livet och att du har kommit ända hit. Fortsätt med att röra på dig fysiskt, det är viktig för att du ska kunna hålla din insulinresistens borta och för att ditt blodsocker och din insulinnivå på normala värden.

Behöver du mer tid än en vecka för att få till din nedtrappning från föregående vecka så är det ok. Men stanna inte längre än 4 veckor på varje uppgift.

OAVSETT HUR DET ÄR SÅ ÄR DET PRECIS SOM DET SKA VARA

Behöver du mer tid än en vecka för att få till din nedtrappning från föregående vecka så är det ok. Men stanna inte längre än 4 veckor på varje uppgift.

Oavsett om det har varit svårt eller enkelt att komma hit så har det precis varit som det ska vara. Stressa inte fram något utan låt det ta tid. För varje liten förändring är en framgång. Ibland är det 2 steg bakåt och ett steg framåt. 

Vi är bara människor som gör så gott vi kan efter vår förmåga just nu.

Det är livet!

TACK FÖR DEN HÄR TIDEN

Det har varit en ära för mig att få vägleda dig till att du har eller är på väg att äta dig symptomfri från din typ 2-diabetes och att du har eller är på väg att normalisera ditt blodsocker. 

Jag önskar dig av hela mitt hjärta all lycka och framgång i livet!


Vänligen
Ann Christin